ရခုိင္သမိုင္းဆုိင္ရာသိမွတ္ဖြယ္မ်ားႏွင့္အေထြေထြ ဗဟုသုတမ်ားေ၀ငွရာ
Tuesday, August 23, 2016
ပထမဆံုးျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးကို မ်ိဳးေစ့ခ်ေပးခဲ့သူ အာ႐ွနီဝန္းအ႐ွင္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ အတၳဳပၸတၱိအက်ဥ္း
----------------------------------------------------
စစ္ေတြၿမိဳ႕၊ ရူပရပ္ကြက္၊ ကုန္သည္ဦးျမနွင့္ ေဒၚေအာင္ေက်ာ္သူတို႔က ၁၈၇၉ခု၊ ဒီဇင္ဘာလ(၂၇)ရက္၊ တနဂၤေႏြေန႔တြင္ ေမြးဖြားသည္။ငယ္စဥ္က လူနာမည္မွာ ေပၚထြန္းေအာင္ ျဖစ္သည္။ငါးတန္းအထိ ေက်ာင္းေနခဲ႔သည္။စာသင္ၾကားရာတြင္ ထူးခြ်န္လြန္းသျဖင့္ ရခိုင္တိုင္းမင္းႀကီးက ဆုခ်ီးျမွင့္သည္ကို နယ္ခ်ဲ႕သမား ခ်ီးေျမွာက္ေသာဆုကို အလိုမရွိသည့္ဆႏၵျဖင့္ ကုလားတန္ျမစ္ထဲသို႔ပစ္ခ်လိုက္သည္။ငယ္စဥ္ဘဝမွပင္ ႏိုင္ငံေရးခံယူခ်က္ႏွင့္ အဂၤလိိပ္လက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္လိုစိတ္က ဤကဲ႔သို႔ ျပင္းထန္သည္။
စစ္ေတြၿမိဳ႕ ေရႊေစတီေက်ာင္းတိုက္တြင္ အသက္(၁၆)မွာ ရွင္သာမေဏ ဝင္သည္။ရွင္`ဥတၱမ´ဟု ဘြဲ႔အမည္ကို ရသည္။ပိဋကတ္စာေပမ်ားကို သင္ယူရာတြင္လည္း သူမတူေအာင္ ထူးခြ်န္ကာ ပထမဆုမ်ား ရရွိသျဖင့္ ရွမ္းတကာမတစ္ဦး၏ အကူအညီျဖင့္ အသက္(၁၇)နွစ္တြင္ အိႏၵိယျပည္ ကာလကတၱားၿမိဳ႕သို႔ ပညာသင္သြားေရာက္သည္။ (၁၉)နွစ္တြင္ အဂၤလိပ္ပညာ ဆယ္တန္းေအာင္ၿပီး ျပန္လာသည္။၎နွစ္တြင္ ပခုကၠဴၿမိဴ႕၊ ေရစႀကိဳတိုက္ မဟာဝိသုတာရာမေက်ာင္းသို႔ သြားေရာက္ကာ ပိဋကတ္စာေပမ်ားကို ဆက္လက္သင္ယူသည္။ ၎ေက်ာင္းတြင္ပင္ ေဆြမ်ိဳးေတာ္စပ္သူ ဘံုေဘဘားမားကိုယ္စားလွယ္ ဦးထြန္းေအာင္ေက်ာ္က ဒါယကာလုပ္ကာ ရဟန္းအျဖစ္သို႔ ခံယူသည္။တစ္ဖန္ ကာလကတၱားသို႔ ျပန္ၾကြျပန္သည္။
ဤခရီးသည္ ဆရာေတာ္အား နိုင္ငံေရးနယ္ပယ္ထဲသို႔ စတင္ဝင္ေရာက္ျဖစ္မည့္ ေျခလွမ္းအစျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္က အိႏၵိယတြင္ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္မွ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ထၾကြနိုးၾကားေနခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ ရာဘင္ဒရာနက္သ္တဂိုးနွင့္ အိႏၵိယရွိ နိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ပညာတတ္မ်ားသည္ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ရြပ္ရြပ္ခြ်ံခြ်ံ တိုက္ပြဲဝင္ေနၾကသည္ကို ဆရာေတာ္ အားက်ေနခဲ႔သည္။ထိုစဥ္ `ဗင္နို႔ဂိုရွ္´ဆိုသည့္ ICSအရာရွိတစ္ဦးက အလုပ္ကထြက္ကာ `အမ်ိဳးသားေကာလိပ္´ တည္ေထာင္ၿပီး ေက်ာင္းအုပ္လုပ္သည္။ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္တြင္ ကြ်န္…ကြ်န္ခ်င္း အတူတူဟု အျမင္ရွိေသာ ဆရာေတာ္သည္ ၎အမ်ိဳးသားေကာလိပ္တြင္ ပါဠိနွင့္ ဗုဒၶဘာသာကို သင္ျပေပးရင္း အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕ ဆန္႔က်င္ေရးကို အိႏၵိယတြင္ စတင္ခဲ႔ေလသည္။
အိႏၵိယတြင္ေနစဥ္ ကြန္ဂရက္အသင္းႀကီးျဖစ္လွ်င္ ဒုတိယအႀကီးဆံုးအသင္းျဖစ္သည့္ `ဟိႏၵဴမဟာဆပ္ဘာ´ အသင္းႀကီး၏ ဥကၠဌရာထူးကို… မဒရပ္ျပည္နယ္မွ ဟိႏၵဴလူမ်ိဳး ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္သည့္ ပ႑ိတ္ဘြဲ႔ရ `မာလာဗီးယား´နွင့္ ၿပိဳင္ၿပီး အနိုင္ရရွိသည္။ဆရာေတာ္၏ အံဖြယ္သရဲ စြမ္းပကားပင္ ျဖစ္သည္။အိႏိၵယနိုင္ငံက ဆရာေတာ္ကို တိိုင္းျခားသူဟုမျမင္ဘဲ သူတို႔၏ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ပင္ အသိအမွတ္ျပဳေနေၾကာင္း ထင္ရွားေပသည္။
ဤသို႔ အိႏၵိယတြင္ စာသင္ၾကားရင္း ဆရာေတာ္သည္ အီဂ်စ္နွင့္ ျပင္သစ္နိုင္ငံမ်ားသို႔ ဥေရာပခရီးစဥ္ ထြက္ေနစဥ္… ၁၉၀၄ခုနွစ္တြင္ ဂ်ပန္-ရုရွားစစ္ပြဲ၌ ဂ်ပန္တို႔ေအာင္ပြဲခံ အနိုင္ရလိုက္သည္ကို အားက်ၿပီး ျမန္မာနိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ဂ်ပန္တို႔၏ နည္းဗ်ဴဟာမ်ားကို အတုယူ၊ အားက်၊ ေလ့လာရန္လိုသည္ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳကာ ၁၉၀၇ခုနွစ္တြင္ ဂ်ပန္သို႔သြားရန္အတြက္ ရန္ကုန္ကို ျပန္ခဲ႔ေလသည္။ရန္ကုန္ေရာက္ၿပီး ၎နွစ္တြင္ပင္ ဂ်ပန္သို႔ ၾကြျပန္ေလသည္။ထိုအခ်ိန္က ဆရာေတာ္အသက္မွာ (၂၈)နွစ္ ျဖစ္ပါသည္။
ဂ်ပန္တြင္ေနစဥ္ အာရွတစ္ခြင္ကို စိုးမိုးသိမ္းပိုက္ထားသည့္ အဂၤလိပ္တို႔ကို ေတာ္လွန္ရမည္ဟု ဂ်ပန္ေရာက္ အာရွတိုက္သားဟူသမွ်ကို စည္းရံုးလွံဳ႕ေဆာ္ေလသည္။ဂ်ပန္ေရာက္ တကၠစီေမာင္းသမား အိႏၵိယသား(၃၀၀)တို႔အား ေဆြးေႏြးေဟာေျပာျခင္း၊ ဘုံေဘနယ္၊ ဘာဂိုးဒါစတိတ္က ကြ်န္စာရင္းအသြင္းမခံလို၍ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ ဆရာေတာ္ကဲ႔သို႔ ဂ်ပန္အကူအညီကိုယူရန္ ထြက္ေျပးလာခဲ႔သူ တရုတ္ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ေဒါက္တာ`ဆြန္ယက္ဆင္´နွင့္ ေဆြးေႏြးျခင္းတို႔ ျပဳလုပ္ခဲ႔သည္။ဂ်ပန္နိုင္ငံအစိုးရ စက္မႈလက္မႈဝန္ႀကီးဌာန၏ အေထာက္အပံ႔ျဖင့္ ဂ်ပန္စာနွင့္စကားကို နွစ္နွစ္တိတိသင္ယူကာ တတ္ေျမာက္သည္နွင့္ ဂ်ပန္ရွိ ဗုဒၶဘာသာသိပၸံေက်ာင္းႀကီး၌ သကၠတဘာသာ ပါေမာကၡအျဖစ္ စာျပေလေတာ့သည္။
ဂ်ပန္၌ေတြ႔ၾကစဥ္ `ဆြန္ယက္ဆင္´မွာ ဆရာေတာ္၏ အရည္အခ်င္းကို ခ်က္ခ်င္းရိပ္စားမိကာ တရုတ္လူငယ္မ်ားကို အမ်ိဳးသားစိတ္ဓာတ္ ထက္သန္လာေအာင္၊ လူေတာ္/ေကာင္း ျဖစ္လာေအာင္ ဆံုးမေပးပါဆိုကာ ဆရာေတာ္ထံ ပို႔ေပးေနေတာ့သည္။တရုတ္လူငယ္မ်ားကလည္း ဆရာေတာ္၏ ၾသဝါဒစကားမ်ားကို ေလးစားၾကည္ညိဳျခင္း ျဖစ္လြန္းကာ… ဤဆရာေတာ္အား တရုတ္နိုင္ငံသို႔ ပင့္ေဆာင္ကာ တရုတ္ျပည္ရွိ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား လူငယ္မ်ားကို ေဟာေျပာျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ေပးရန္ ေဆာင္ရြက္ပါဟု ေဒါက္တာဆြန္ယက္ဆင္ကို ျပန္လည္၍တစ္ဖန္ ေတာင္းဆိုလာျပန္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေဒါက္တာဆြန္ယက္ဆင္ကိုယ္တိုင္ ေလွ်ာက္ထားပင့္ေဆာင္မႈေၾကာင့္ ဆရာေတာ္သည္ ဂ်ပန္တကၠသိုလ္မွ ခြင့္သံုးလယူကာ ၁၉၀၉ခုနွစ္တြင္ ကိုးရီယား၊ မန္ခ်ဴးရီးယား၊ က်ိဖု၊ ရွန္ဟိုင္း၊ အမြိဳင္ၿမိဳ႕မ်ားသို႔ လွည့္လည္၍ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ရန္ နိုင္ငံေရးတရားမ်ား ေဟာၾကားရေလသည္။
ေဟာေျပာပြဲတိုင္းတြင္ အံ႔မခန္းသည့္ လူေပါင္းမ်ားစြာ တက္ေရာက္ၾကၿပီး `အာရွတိုက္၏မီးရွဴးတန္ေဆာင္´ဟု ေအာ္ဟစ္ႀကိဳဆို ၾကေလသည္။ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမအား `အာရွေနဝန္းအသွ်င္´ `အာရွတိုက္၏မီးရွဴးတန္ေဆာင္´ဟု ေခၚဆိုသမုတ္ၾကသည္မွာ ရခိုင္လူမ်ိဳးက စတင္ေခၚဆိုျခင္း မဟုတ္ဘဲ တိုင္းျခားသားမ်ားကပင္ အသိအမွတ္ျပဳ စတင္ေခၚဆိုခဲ႔ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု သိမွတ္ထားရပါမည္။ထိုစဥ္ခ်ိန္က ဆရာေတာ္၏ အသက္မွာ(၃၀)နွစ္။
၁၉၁၀တြင္ ျမန္မာနိုင္ငံသို႔ ျပန္လာခဲ႔သည္။လမ္းတြင္ ကိုးရီးယာ၊ တရုတ္ျပည္မွတစ္ဆင့္ ျပင္သစ္နိုင္ငံမွပိုင္သည့္ `ေဆးဂံု´သို႔ဝင္ကာ ျမန္မာရွင္ဘုရင္ အႏြယ္ေတာ္ `ျမင္ကြန္းမင္းသားႀကီး´နွင့္ ေတာ္လွန္ေရးအေၾကာင္းကို ေဆြးေႏြးခဲ႔သည္။ထို႔ေနာက္ လြတ္ေျမာက္ေရးကိစၥအတြက္ ျမန္မာသို႔မဝင္ေရာက္ေသးဘဲ အိႏၵိယမွ `ဘာဂိုဒါမဟာရာဇာ´နွင့္ ေတြ႔ဆံုရန္ ယိုးဒယားမွတစ္ဆင့္ အိႏၵိယနိုင္ငံ၊ မဒရပ္သို႔ ၾကြျပန္သည္။ဤအခ်ိန္တြင္ အဂၤလိပ္အစိုးရသည္ ဆရာေတာ္၏ ေတာ္လွန္းေရးေျခလွမ္းမ်ားကို သတိျပဳမိလာၿပီျဖစ္သည္။ထို႔ေၾကာင့္ အခြင့္မသာေတာ့သျဖင့္ `ဘာဂိုဒါ´နွင့္ မေတြ႔နိုင္လိုက္ေတာ့ဘဲ။သို႔ေသာ္ အိႏၵိယရွိ ဖမ္းဆီးခံ `သီေပါဘုရင္´နဲ႔ေတာ့ လွ်ိဳ႕ဝွက္စြာ ေတြ႔လိုက္ျပန္ေသးသည္။
ဆရာေတာ္၏ ျမန္မာ့မင္းေဆြမင္းမ်ိဳးတို႔အေပၚ အထင္ႀကီးေမ်ွာ္လင့္စိတ္က တြက္ကိန္းလြဲသည္။ သူတို႔သည္ ျမန္မာ့လြတ္လြပ္ေရးအတြက္ ဘာမွစိတ္မဝင္စားေတာ့။အဂၤလိပ္တို႔၏ ထားသလိုေနဘဝတြင္ ေနသားက်ေနၾကၿပီ ျဖစ္သည္။ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္လည္း ျမန္မာနိုင္ငံလြတ္လပ္ေရးအတြက္ `ျပည္တြင္းကဘဲ´ လုပ္ေဆာင္ရေတာ့မည္ဟု သေဘာေပါက္ကာ ျမန္မာနိုင္ငံထဲသို႔ ျပန္ခဲ႔ေလေတာ့သည္။
၁၉၁၁၊ သက္ေတာ္(၃၂)ခန္႔တြင္ ျမန္မာနိုင္ငံသို႔ ျပန္ေရာက္သည္။ဆရာေတာ္သည္ ဘာသာစကား(၁၀)မ်ိဳး တတ္ကြ်မ္းသည္။၎တို႔မွာ (1)ျမန္မာ (2)ပါ႒ိ (3)ဟိႏၵဴ (4)ဘဂၤါလီ (5)သကၠတ (6)နာဂရီ (7)အဂၤလိပ္ (8)ျပင္သစ္ (9)ဂ်ပန္ (10)တရုတ္တို႔ ျဖစ္သည္။ဆရာေတာ္ ျပန္ေရာက္ခ်ိန္တြင္ ျမန္မာနိုင္ငံ၌ `သူရိယ´သတင္းစာကို ဦးဘေဖနွင့္ ဦးလွေဖတို႔က ထုတ္ေဝေနၾကသည္။ဘာသာေရး အသင္းအဖြဲ႔ငယ္မ်ား ေပါင္းစုထားသည့္ ရခိုင္လူမ်ိဳး ဦးေမေအာင္ ေခါင္းေဆာင္ပါဝင္ေသာ YMBAအသင္းႀကီးလည္း ဖြဲ႔စည္း၍ရွိသည္။သို႔ေသာ္ သတင္းစာေရာ အသင္းႀကီးပါ မည္သည့္ နိုင္ငံေရး၊ တိုင္းေရးျပည္ေရးမွ မပါဝင္ပါ။ဘာသာေရး၊ ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္ေရး၊ ၿခိဳးၿခံေခြ်တာေရး၊ ပညာဗဟုသုမ်ားေလာက္သာ ေဟာေနခ်ိန္၊ ေရးေနၾကခ်ိန္ ျဖစ္သည္။
ဆရာေတာ္က ၎အရာေတြထက္ လြတ္ေျမာက္ေရးကို နိုးဆြေပးသည့္ တရာေတြကို ေရးသည္၊ ေဟာသည္။ႀကီးပြားေရး၊ တိုးတက္ေရး၊ က်န္းမာေပ်ာ္ရႊင္ေရး၊ လူတန္းေစ့ေနနိုင္ေရး၊ အသက္ရွင္သန္ေရးတို႔ထက္ တိုင္းျပည္လြတ္လပ္ေရးကိုသာ ပထမဦးဆံုး ညီညီညြတ္ညြတ္ စုေပါင္းလုပ္ၾကပါဟု ရဲရဲေတာက္ လြတ္လပ္ေရးတရားမ်ားကို မျပတ္ေဟာခဲ႔သည္။ရန္ကုန္ရွိ သူရိယနွင့္ မႏၲေလးမွ ျမန္မာ့တာရာ သတင္းစာမ်ားတြင္ နိုင္ငံေရးေဆာင္းပါးမ်ား မျပတ္ေရးခဲ႔သည္။၁၉၁၇တြင္ အဂၤလိပ္တို႔က အိႏၵိယကို ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ ေပးလိုက္ေသာအခါ YMBAသည္ ဆရာေတာ္၏ လုပ္ရပ္နွင့္ တရားမ်ားအေပၚ ပို၍ယံုၾကည္လာသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ေနာက္ကိုလိုက္၍ နိုင္ငံေရးအသြင္ ပိုေဆာင္နိုင္ရန္ YMBAကိုလည္း မဖ်က္ဘဲ GCBAဟု ဆင့္ပြားဖြဲ႔စည္းလိုက္သည္။
ဆရာေတာ္သည္ လြတ္လပ္ေရးတရားမ်ားကို ၿမိဳ႕ႀကီး၊ ၿမိဳ႕ငယ္ေပါင္း အေျမာက္အျမားသို႔ အႀကိမ္ႀကိမ္အခါခါ လွည့္လွည္ ေဟာေျပာေနသည္။နိွင္ငံျခားျဖစ္ အဝတ္အထည္ေတြကို ပယ္ရွား၍ ဝံသာနုပင္နီႏွင့္ ေယာထမီကိုသာ ဝတ္ဆင္ၾကရန္ လွံဳ႕ေဆာ္သည္။ကမာရြတ္ရွိ ေက်ာင္းခန္းတစ္ခုတြင္ တစ္ပါးတည္းေနကာ တိုင္းရင္းျဖစ္ဝတ္စံုကို ဆင္ျမန္းလာသူကိုမွ လက္ခံစကားေျပာသည္။ ျမန္မာေတြကို ဝံသာနုစိတ္ဓာတ္ေတြ ရိုက္သြင္းကာ ဝံသာနု ျဖစ္ေစခဲ႔သည္။ဆရာေတာ္၏ ေပၚလစီမ်ားကို GCBAက ဆင့္ပြားလွံဳ႕ေဆာ္ ေဆာင္ရြက္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း အခ်ိန္တိုအတြင္းမွာ ျမန္မာနိုင္ငံ၌ ဝံသာနုအသင္းမ်ား ေပၚေပါက္ တိုးတက္လာသည္။
ဆရာေတာ္ တရားေဟာလွ်င္ နားရွင္းေအာင္ ေဟာသည္။ရယ္စရာ၊ ပံုျပင္မ်ား ၾကားညွပ္ပါသျဖင့္ နားေထာင္သူမ်ား မပ်င္းရိၾက။သေဘာက် နွစ္သက္ၾကသည္။ မွန္တာေတြကို မေထာက္မညွာတာ ဒဲ႔ေဟာသည္။စင္ေပၚမွေန၍ အဂၤလိပ္အစိုးရကို စကားလံုးမ်ားျဖင့္ တိုက္ခိုက္ရာတြင္ စူးရွပိုင္နိုင္ ျပင္းထန္လွ၍ ေနာင္တစ္ေခတ္ သခင္မ်ားအတြက္ စံထားအတုယူစရာ ေရွ႕ေျပးအလင္းေရာင္ ကိုယ္ေတာ္တစ္ပါး ျဖစ္လာခဲ႔သည္။ရခိုင္သံဝဲဝဲျဖင့္ တရားေဟာရာတြင္ အပိုအလိုမရွိ တက္ၾကြ၍ မာန္ရွိသည့္ ဟန္ပန္မ်ားက ဆရာေတာ္၏ ေအာင္ျမင္မႈအထိမ္းအမွတ္ သေကၤတမ်ား ျဖစ္သည္။
ဆရာေတာ္၏ တရားပြဲမ်ားတြင္ တရားနာသူေတြ တစ္စတစ္စ အလြန္မ်ားလာသည္။ သူရိယသတင္းစာမွလည္း ဆရာေတာ္အေၾကာင္းကို ေျမွာက္စားေရးသား ေဖာ္ျပသည္။ အဂၤလိပ္အစိုးရကလည္း ဘာမွမလုပ္ေသးသျဖင့္ နိုင္ငံေရးတရားနာ၍ `အဖမ္းမခံရဘူး´ဟု ျဖစ္လာကာ ျမန္မာလူမ်ိဳး အစိုးရလူႀကီးမ်ားကပင္ သူတို႔ၿမိဳ႕နယ္ေတြမွာ နိုင္ငံေရးတရား ေဟာၾကားရန္ ဆရာေတာ္ကို ပင့္ေဆာင္လာၾကသည္။ ဆရာေတာ္ကလည္း ပင့္ေဆာင္သမွ် မျငင္းပယ္ဘဲ အပင္ပန္းခံ တရားလိုက္ေဟာသည္။ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္၏ နိုင္ငံေရးတရားမ်ားသည္ နိုင္ငံတစ္ဝွမ္း ပ်ံႏွံ႔လာကာ ျမန္မာတစ္ျပည္လံုး နိုင္ငံေရးစိတ္ဓာတ္မ်ား စတင္နိုးၾကားလာၾကသည္။
၁၉၁၂ခုနွစ္တြင္ ျမန္မာလူငယ္အခ်ိဳ႕ကို ဂ်ပန္သို႔ ပညာေတာ္သင္ ပို႔ေဆာင္သည္။ဂ်ပန္တို႔၏ အလုပ္ႀကိဳးစားပံု၊ စည္းကမ္းရွိပံု၊ တာဝန္ယူစိတ္ရွိၾကပံုမ်ားကို လက္ေတြ႔ျပသျခင္း ျဖစ္သည္။ၿပီးေနာက္ ထိုခရီးစဥ္မွ အေတြ႔အႀကံဳ သိမွတ္ဖြယ္ရာမ်ားကို ျမန္မာျပည္သူတိုင္း သိၾကေစရန္ စာအုပ္ထုတ္ေဝ ေရးသားျဖန္႔ခ်ီသည္။ အဂၤလိပ္အစိုးရသည္ ဆရာေတာ္၏ ေျခလွမ္းမ်ားကို စိုးရိမ္ႀကီးစြာ မ်က္ေျခမျပတ္ ေစာင့္ၾကည့္ေနသည္။ အစိုးသည္ ဆရာေတာ္ကို ေျမွာက္ေပါင္းေသာ္လည္း မရ၊ ေျခာက္ေသာ္လည္း မေၾကာက္ျဖင့္ ရပ္တန္႔မရ ျဖစ္ေနသည္။
၁၉၂၀ျပည့္ ဒီဇင္ဘာလတြင္ ဆရာေတာ္၏ နိုင္ငံေရးမ်ိဳးေစ့ ခ်ေပးခဲ႔သည့္ အရွိန္အဟုန္သည္ စတင္ အေညွာင့္ထြက္လာကာ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားသပိတ္ ျဖစ္ေပၚလာသည္။ ထိုအခ်ိန္က ဘုရင္ခံမွာ `ဆာရယ္ဂ်ီနယ္ကရက္ေဒါက္´ ျဖစ္သည္။ ဆရာေတာ္မွာ `ငါေသေပ်ာ္ၿပီ။ ငါတို႔လူမ်ိဳးေတြ ကိုယ့္အခြင့္အေရးကို ေတာင္းတတ္ၿပီ´ဟု ဝမ္းသာစြာေျပာခဲ႔သည္။၎အခ်ိန္က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းမွာ (၅)နွစ္သားအရြယ္ျဖစ္သည္။
ဆရာေတာ္ကလည္း အၿမိဳ႕ၿမိဳ႕အရြာရြာသို႔ ၾကြခ်ီကာ လြတ္လပ္ေရးတရားကို ေဟာေနသည္။ ထိုစဥ္အခ်ိန္က ေဝလမင္းသား ျမန္မာနိုင္ငံသို႔ ေရာက္လာမည္ျဖစ္၍ ဤသည္ကို မည္သူမွ်မႀကိဳဆိုၾကရန္ YMBAအသင္းႀကီးက လွံဳ႕ေဆာ္သည္။အစိုးရက `ဘြိဳင္ေကာက္´ဥပေဒ ထုတ္ျပန္ကာ ေခါင္းေဆာင္အခ်ိဳ႕ကို အဖမ္းျပလိုက္သည္။ျပည္သူမ်ားလည္း တစ္ဖန္ ေၾကာက္သြားျပန္သည္။ျပည္သူမ်ား၏ ေၾကာက္စိတ္ကို ဆရာေတာ္က သိျမင္လာ၍ `ဆာရယ္ဂ်ီနယ္ကရက္ေဒါက္ မင္းျမန္မာျပည္က ထြက္သြား´ဟူ၍ စာတစ္ေစာင္ေရးပို႔ကာ ၎ကို သူရိယသတင္းစာတြင္ ေဖာ္ျပလိုက္သည္။၎ကို ဖတ္ရွဴရသူ ျပည္သူတိုင္းက မ်က္လံုးျပဴးသြားကာ ဇာတိေသြး/မာန္တို႔လည္း တစ္ဖန္တက္ၾကြလာျပန္သည္။
၁၉၂၁ခု မတ္လ(၁၀)ရက္ေန႔တြင္ ေက်ာက္ကုန္းၿမိဳ႕၌ ဆရာေတာ္ကို အဂၤလိပ္အစိုးရက ပထမဆံုးအႀကိမ္ ဖမ္းဆီးလိုက္ေလသည္။အေၾကာင္းျပခ်က္က… ယခင္ ဆူးကလပ္ရြာႀကီးတြင္ တရားေဟာသည့္ `လိပ္အခြံခြာမည္´ တရားပါ အေၾကာင္းအရာမ်ားသည္ အစိုးရကို အၾကည္အညိဳ ပ်က္ေစသည္ ဟူသည့္ စြဲခ်က္ျဖစ္ပါသတဲ႔။အလုပ္ၾကမ္းနွင့္ ေထာင္သံုးနွစ္ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ခံရသည္။ဆရာေတာ္ဦးဥတၲမကဲ႔သို႔ ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္ တိုင္းျပည္နွင့္ နိုင္ငံအက်ိဳးကို ေဆာင္ရြက္ေနသူတစ္ဦးအား အဂၤလိပ္အစိုးရလက္ထက္တြင္ `ပထမဆံုး´ ေထာင္ခ်ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ဆရာေတာ္အသက္မွာ (၄၁)နွစ္ေက်ာ္ ျဖစ္သည္။
ဆရာေတာ္ကို ေထာင္ခ်လိုက္သျဖင့္ သံဃာေရာ လူထုပါ အံုၾကြလာသည္။သံဃာသာမဂၢီ အဖြဲ႔မ်ား ဖြဲ႔လာၾကသည္။ထိုမွတစ္ဆင့္ မဟာသံဃာသာမဂၢိီအဖြဲ႔ဟု ျဖစ္ေပၚလာသည္။အမ်ိဳးသမီး ကုမၼာရီအဖြဲ႔ေတြ ၿမိဳ႕တိုင္းလိုလိုတြင္ ေပၚေပါက္လာသည္။ထိုမွတစ္ဆင့္ ဆရာေတာ္အား ဖမ္းဆီးမႈကို ဆူပူအံုၾကြ ကန္႔ကြက္ၾကသည္။ထို႔ေၾကာင့္ ၁၉၂၂ ဇြန္လ၂၆ရက္တြင္ ဆရာေတာ္ကို ေထာင္မွလႊတ္ေပးလိုက္ရသည္။ထိုစဥ္အခ်ိန္က ဆရာေတာ္ ဖမ္းဆီးခံရသည့္ေန႔ကို `အမ်ိဳးသားေန႔´အျဖစ္ သတ္မွတ္ရန္ ၁၉၂၁ ေအာက္တိုဘာလတြင္ က်င္းပခဲ႔သည့္ GCBAညီလာခံတြင္ ပ်ဥ္းမနားမွ ဦးေဒြးဆိုသူက တင္ျပခဲ႔သည္။သို႔ေသာ္ ၎ေန႔သည္ ျမန္မာတို႔အတြက္ အနိုင္ရသည့္ေန႔မဟုတ္၊ အရွံဳးေပၚသည့္ေန႔သာ ျဖစ္သျဖင့္ မသတ္မွတ္ခဲ႔ၾကဘဲ ပထမဆံုး ေက်ာင္းသပိတ္ ေပၚေပါက္သည့္ေန႔ကိုသာ အမ်ိဳးသားေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္လိုက္ရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ဇြန္လတြင္ ေထာင္မွလြတ္ၿပီး ဇူလိုင္လ (၁၅)ရက္တြင္ ရန္ကုန္ ဂ်ဴဗလီေဟာ၌ ျမန္မာအသင္းခ်ဳပ္ႀကီး၏ အစည္းအေဝးတြင္ အဂၤလိပ္တို႔၏ အေျခအေနမေကာင္းၿပီးျဖစ္၍ တစ္ဆင့္ေလွ်ာ့ နည္းပရိယာယ္ျဖစ္သည့္ ဒိုင္အာခီေကာင္စီသို႔ ျမန္မာနိုင္ငံေရးသမားမ်ား မဝင္ၾကရန္ ေမတၲာရပ္ခံ ေဟာေျပာသည္။`ဒိုင္အာခီ´ဆိုသည္မွာ အဂၤလိပ္နွင့္ ျမန္မာမ်ားက အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အခြင့္အာဏာကို ခြဲေဝယူၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။သို႔ေသာ္ ျမန္မာ့နိုင္ငံေရးသမားတို႔ၾကားတြင္ `ထိုင္ခံုမက္သည့္´ နိုင္ငံေရးသမားမ်ား ရွိေနၿပီျဖစ္သည္။
ဤဒိုက္အာခီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ေၾကာင့္ GCBAအသင္းႀကီး ထက္ျခမ္းကြဲသည္။ ဦးဘေဖေခါင္းေဆာင္သည့္ (၂၁)ဦးအဖြဲ႔က ဒိုင္အာခီကို လက္ခံၿပီး၊ ဦးခ်စ္လွိဳင္ ေခါင္းေဆာင္သည့္ ဝံသာနုအဖြဲ႔က သပိတ္ေမွာက္သည္။
ဆရာေတာ္မွာ သူ၏လုပ္ငန္းစဥ္အတိုင္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးလမ္းစဥ္တြင္ လိုက္မပါဘဲ ေတာ္လွန္ေရး၊ လံုးဝလြတ္ေျမာက္ေရး တရာမ်ားကိုသာ နယ္လွည့္ေဟာၾကားေနခဲ႔သည္။ ဤၾကားထဲ ဥေရာပနိုင္ငံမ်ားသို႔လည္း သြားေရာက္ေလ့လာ ေနခဲ႔ျပန္ေသး၏။သို႔ေသာ္ ဤကာလတြင္ အဂၤလိပ္အစိုးရ၏ နိုင္ငံေရးလွည့္ကြက္မ်ားေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ကို မလိုလားသည့္ ထိုင္ခံုမက္နိုင္ငံေရးသမားမ်ား ရွိေနၾကၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ထို႔ေၾကာင့္လည္း ၁၉၂၄ခု ၾသဂုတ္လ(၆)ရက္တြင္ မႏၲေလးသို႔ ဆရာေတာ္တရားေဟာ ၾကြေရာက္လာမည္ကို ဦးဘေဖဦးေဆာင္သည့္ (၂၁)ဦးအဖြဲ႔က ငါတို႔အစည္းအေဝးက်င္းပေနခ်ိန္နွင့္ တိုက္ဆိုင္ေနသည္။ဆူပူမႈမျဖစ္ရဟူေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ဆရာေတာ္အား စီတန္းလွည့္လည္ ႀကိဳဆိုၾကမည့္ ျပည္သူမ်ားကို ပုလိပ္ျဖင့္ ၾကမ္းတမ္းစြာ လူစုခြဲခိုင္းသျဖင့္ ရဟန္းတစ္ပါး ကြယ္လြန္သည္အထိ ျဖစ္ခဲ႔ကာ ဆရာေတာ္၏ တရားပြဲလည္း ပ်က္ခဲ႔ရသည္။
ဆရာေတာ္ကိုလည္း ပုလိပ္မ်ားၿခံရံလွ်က္ ရန္ကုန္သို႔ ျပန္ပို႔လိုက္သည္။ထို႔ေနာက္ မ်ားမၾကာမွီ ရန္ကုန္၊ လမ္းမေတာ္ ၿမိဳ႕လံုးကြ်တ္အစည္းအေဝးတြင္ `အဂၤလိပ္အစိုးရက တုတ္နဲ႔ေခါက္ရင္ ျမန္မာေတြ အစြယ္ေပါက္ၾကပါ´စေသာ အစိုးရဆန္႔က်င္ေရး၊ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ လူ႔အခြင့္ေရးတရားကို ရဲရဲေတာက္ ေဟာၾကားေလသည္။ထို႔ေၾကာင့္ (၇)ရက္ၾကာသည္နွင့္ ဆရာေတာ္အား ဒုတိယအႀကိမ္ ဖမ္းဆီးေလသည္။ ေထာင္ဒဏ္(၃)နွစ္ ခ်မွတ္သည္။သက္ေတာ္(၄၅)နွစ္။
၁၉၂၇ခုနွစ္ ေဖေဖၚဝါရီလတြင္ နွစ္ေစ့၍ ျပန္လြတ္လာသည္။ေထာင္မွထြက္သည္နွင့္ အမ်ိဳးသားလြတ္ေျမာက္ေရး တိုက္ပြဲက ျပန္စၿမဲပင္ ျဖစ္သည္။ပဲခူးၿမိဳ႕တြင္က်င္းပသည့္ လူထုအစည္းအေဝးႀကီးတြင္ သကၤန္းကိုခြ်တ္ၿပီး ေထာင္ဝတ္စံုျဖင့္ တက္ေရာက္ တရားေဟာျပသျဖင့္ လူထုပရိႆတ္မွာ ငိုေၾကြးၾကသည္။၁၉၂၇ မတ္လ(၂၀)ရက္ေန႔တြင္ ဦးစိုးသိမ္း GCBA၏ ၁၄ႀကိမ္ေျမာက္ အစည္းအေဝးတြင္ မိန္႔ခြန္းေျပာၾကားသည္။ ထို႔ေနာက္ အိႏၵိယျပည္ မဒရပ္ရွိ အိႏၵိယအမ်ိဳးသား ကြန္ဂရက္သို႔ ဖိတ္ၾကားမႈေၾကာင့္ တက္ေရာက္ခဲ႔ျပန္သည္။ အိႏၵိယမွျပန္လာၿပီး ဆထက္တပိုး နိုင္ငံေရးတရားမ်ား ေဟာေျပာေလရာ မႏၲေလးတြင္ အဓိကရုန္းျဖစ္ေပၚလာသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၁၉၂၈ခုနွစ္တြင္ က်ိဳက္ထီးရိုးမွအျပန္ က်ိဳက္ထိုဘူတာတြင္ တတိယအႀကိမ္ ဖမ္းဆီးခံရသည္။အလုပ္ၾကမ္းနွင့္ ေထာင္၃နွစ္ ခ်မွတ္သည္။ သက္ေတာ္(၄၉)နွစ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက (၁၃)နွစ္အရြယ္။
တတိယအႀကိမ္ ေထာင္မွလြတ္ၿပီးေနာက္လည္း နိုင္ငံေရးတရားမ်ားကို ေဟာၾကားေနခဲ႔သည္။ ပ်ံလြန္ေတာ္မမူမွီ တစ္နွစ္အလို ၁၉၃၈ခုနွစ္တြင္ တရုတ္၊ ဂ်ပန္တို႔၏ စည္းကမ္းရွိပံုမ်ားကို ျမန္မာတို႔အားက်ေစရန္ ဓာတ္ပံုမ်ား ေဝေဝဆာဆာျဖင့္ စာအုပ္ထုတ္ခဲ႔ေသးသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ဇရာ၊ ဗ်ာဒိ၊ ႏွိင္ငံေရးခံစားခ်က္ စိတ္ဒဏ္ရာမ်ား ဖိစီမႈျဖင့္ ဆီးခ်ိဳေရာဂါ၊ ေျခထာက္ကင္ဆာ ေရာဂါဒဏ္မ်ားကို ခံစားရင္း လူအင္အား၊ ဦးေႏွာက္အင္အား ခ်ိဳ႕တဲ႔လာကာ ၁၉၃၉ စက္တင္ဘာလ (၉)ရက္ေန႔ ညည့္သန္းေခါင္ေက်ာ္ ၁နာရီ ၃၅မိနစ္ (စေနေန႔သို႔အဝင္)တြင္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ႔သည္။ သက္ေတာ္(၆၀)။
ဆရာေတာ္ပ်ံလြန္သည့္ေန႔ကို ဦးဥတၱမေန႔ဟု ထိုေခတ္က ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မွ တရားဝင္ သတ္မွတ္ေၾကျငာေပးသည္။ကန္ေတာ္မင္း ပန္းၿခံကို ဦးဥတၱမပန္းၿခံဟု ေျပာင္းလဲသတ္မွတ္ လိုက္သည္။ဆရာေတာ္ေမြးဖြားရာ စစ္ေတြၿမိဳ႕တြင္လည္း ဦးဥတၱမ ပန္းၿခံတစ္ခုကို ျပဳလုပ္ေပးခဲ႔သည္။
ဆရာေတာ္၏ ဘဝနိဂံုးပိုင္းသည္ ဝမ္းနည္စရာေကာင္းသည္။နိုင္ငံေရးသမားတို႔၏ လူမႈေရးမရွိမႈ၊ ေက်းဇူးတရား မသိတတ္မႈမ်ားကို သိသာထင္ရွားေစသည္။သင္ခန္းစာ ယူစရာမ်ား ျပည့္နွက္ေနသည္။ေခတ္ကလည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းေခတ္ ေရာက္ေနၿပီကို…။ ၁၉၃၇-၃၈တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သည္ ျမန္မာနိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ေက်ာင္းသားသမၼဂဥကၠဌ ျဖစ္လာေနၿပီ ျဖစ္သည္။
တတိယအႀကိမ္ ေထာင္မွလြတ္လာၿပီး အသက္အရြယ္ရ၊ ေရာဂါဘယ ထူေျပာလာေသာ ဆရာေတာ္ကို ျမန္မာနိုင္ငံေရးသမားမ်ားသည္ လြန္စြာ ဂရုမစိုက္ခ်င္ေတာ့ေပ။မိမိေမွ်ာ္မွန္းသလို ျဖစ္မလာသည့္ ျမန္မာ့နိုင္ငံေရးကို ဆရာေတာ္ကလည္း စိတ္ကုန္လာသျဖင့္ အိႏၵိယရွိတပည့္မ်ားထံ သြားေရာက္ အနားယူေနသည္။
ဒါကို ၁၉၃၅ခုနွစ္တြင္ ၉၁ဌာနအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲ ျဖစ္ေပၚလာရာ `ငါးပြင့္ဆိုင္´အဖြဲ႔က သူတို႔အတြက္ မဲဆြယ္ေပးပါရန္ အိႏၵိယထိ လာေရာက္အကူအညီေတာင္းသည္။ပုဂၢိဳလ္ေရး ခင္မင္မႈနွင့္ နိုင္ငံေရးစိတ္ ရွိေနေသးသည့္ ဆရာေတာ္မွာ ကိုယ့္နိွင္ငံသားေတြ လာေခၚေတာ့ ျမန္မာနိုင္ငံသို႔ ျပန္ၾကြလာခဲ႔သည္။
ဆရာေတာ္၏ မဲဆြယ္မႈေၾကာင့္ ငါးပြင့္ဆိုင္အဖြဲ႔ အနိုင္ရသည္။အနိုင္ရေတာ့ အစိုးရလုပ္လိုသူ ဝန္ႀကီးျဖစ္လိုသူ မ်ားသျဖင့္ အစိုးရမဖြဲ႔နိုင္သည့္အထိ ရွက္ဖြယ္လိလိ ျဖစ္ခဲ႔သည္။ထို႔ေၾကာင့္ အဂၤလိပ္ကပင္ ေဒါက္တာဘေမာ္ကို ညြန္႔ေပါင္းအစိုးရ ဖြဲ႔ခိုင္းရသည္။ဤေလာက္ထိ ထိုင္ခံုမက္ခဲ႔ၾကသည္။ငါးပြင့္ဆိုင္အဖြဲ႔သည္ လႊတ္ေတာ္ကို အမတ္ဦးေရ အမ်ားဆံုးျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္နိုင္ခဲ႔သည္။ဤသို႔ ငါးပြင့္ဆိုင္အဖြဲ႔ ေအာင္ျမင္သြားေတာ့ ဆရာေတာ္ကို လွည့္ပင္မၾကည့္ေတာ့။ဂရုစိုက္မည့္သူ မရွိေတာ့။
ဆီးခ်ိဳေရာဂါလည္း ပိုဆိုးလာကာ ေျခေထာက္တစ္ဖက္မွာလည္း ကင္ဆာျဖစ္ေန၍ ျဖတ္ပစ္ရမလို အေျခအေနဆိုးလာသည္။ နိုင္ငံေရးတရားမ်ားလည္း မေဟာနိုင္ေတာ့သျဖင့္ အနားတြင္ ကိုးကြယ္မည့္သူ မရွိျဖစ္လာကာ ေဟာင္းႏြမ္းစုတ္ျပတ္ေနသည့္ သကၤန္းကို ဝတ္လွ်က္ ထီး ဖိနပ္မပါဘဲ လြယ္အိတ္တစ္လံုးလြယ္ကာ အရူးပမာ ဘဝကိုႀကံႀကံခံရင္း ေၾကကြဲစရာ ျဖတ္သန္းေနခဲ႔သည္။ထိုအခ်ိန္တြင္ သူသင္ေပးလိုက္သည့္ တပည့္မ်ားက နိုင္ငံေတာ္အဆင့္ လူႀကီးမ်ားျဖစ္လွ်က္၊ အစိုးရအဖြဲ႔တြင္ ပါဝင္လွ်က္…။
ဆြမ္း ကြမ္း ကူညီမည့္သူမရွိဘဲ ေရာက္ခ်င္တိုင္းေရာက္ ေပါက္ခ်င္တိုင္းေပါက္ ေလွ်ာက္သြားကာ လမ္းေပၚတြင္ မူးေမ့လဲက်၊ ျပန္ထေလွ်ာက္နွင့္ ေနာက္ဆံုးတြင္ ရန္ကုန္ျပည္သူ႔ေဆးရံုႀကီးေပၚ ေရာက္လာခဲ႔သည္။ထိုအခ်ိန္က်မွ သူရိယသတင္းစာတိုက္ပိုင္ရွင္ ဦးဗကေလး ဦးေဆာင္ကာ ေဆးဝါးကုသၿပီး ရဟန္းအခ်င္းခ်င္း ျပဳစုနိုင္ရန္ ေညာင္တုန္းေက်ာင္းတိုက္သို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းခဲ႔သည္။သို႔ေသာ္လည္း ေရာဂါအေျခအေနမွာ ဆိုးသထက္ဆိုးဝါးလာကာ ၎ေက်ာက္တိုက္၌ပင္ ပ်ံလြန္ခဲ႔ေလသည္။
ပ်ံလြန္ၿပီး၍ စ်ပနာ၌မူကား ဆရာေတာ္၏ ခႏၵာသည္ တစ္ဖန္ျပန္လည္၍ ေသပန္းပြင့္ခဲ႔သည္။စ်ာပနသည္ နိုင္ငံေတာ္အဆင့္ စ်ာပနျဖစ္ခဲ႔သည္။အဖြဲ႔အစည္း အသီးသီးနွင့္ နိုင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ားက လာေရာက္ ပို႔ေဆာင္ခဲ႔ၾကသည္။
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment